Profilering

Colmecs system riktar sig inte bara till att minimera däckkostnaderna för transport-, buss- och åkeriföretag, utan också till att sänka bränslekostnaderna i betydande grad. Dessa effekter är kopplade till varandra. Colmec tar därför ett helhetsgrepp inom däckdistribution, teknisk support och service.

  • Egen fabrik och produktion i Norrköping
  • Europas modernaste fabrik
  • Förvaring av stommar under tak i torr och fuktfri miljö
  • Godkänd enligt ECE R 109
  • Ledningssystem för kvalitet, ISO 9001:2008, externt certifierat
  • Ledningssystem för miljö, ISO 14001:2004, externt certifierat

Försäljning och distribution av nya lastvagns- och bussdäck som täcker alla segment. Rätt däck för respektive specifika arbetsområde. Vi har alltid en god lagerhållning av nya däck för att förse våra kunder med snabba leveranser. 


Alla leveranser sker med egna distributionslastbilar. Vi trafikerar Sverige från Kiruna i norr till Ystad i söder varje vecka, året om. Vår höga leveranskapacitet, ”just in time” sker utifrån kundens behov. Våra säljare hjälper dig även med brådskande leveranser från något av våra jourlager med sina täckta släpkärror anpassade för däcktransporter.

År 2012 hade vi högst leveranssäkerhet i branschen!

Vårt huvudlager är beläget i Norrköping och har en total lagerkapacitet på ca 100 000 lastvagns- och bussdäck. Utöver det har vi även 9 stycken jourlager runt om i landet för att ligga nära den lokala marknaden. Jourlagren bemannas av våra säljare och leverans sker normalt efter 24 timmar från det ordern är lagd.

Våra jourlager är belägna i Umeå, Sandviken, Karlstad, Stockholm, Jönköping, Norrköping, Vellinge, Laholm och Göteborg.

Vi har 7 lokala säljare samt 1 försäljningschef runt om i landet. Våra säljare är alltid tillgängliga för råd och support och hjälper dig gärna med brådskande leveranser från något av våra jourlager med sina täckta släpkärror anpassade för däcktransporter. Våra säljare hjälper även till med t ex uppmätning av fordonsflottor, uppföljning av däckstatus, i många fall inskrivning av stommar, information om hjulaxelmätning vid mekaniska fel, sambesök med återförsäljare i markanden och stöd vid lokala kundaktiviteter.


Sedan 2001 har Colmec arbetat med mobil hjulaxelmätning och vi utökar våra resurser kontinuerligt i syfte att hjälpa våra kunder och våra slutkonsumenter att reducera däck- och bränslekostnaderna. Våra 3 fordonstekniker finns alltid tillgängliga för teknisk support och arbetar över hela Skandinavien. Alla fordonstekniker har egen mobil utrustning och utför mobila hjulaxelmätningar samt justering av felaktiga hjulaxelinställningar viket i sin tur leder till att däck- och bränslekostnaderna minimeras.

Våra 6 däcktekniker, som ingår i vår storkundsavdelning, arbetar över hela Skandinavien och hjälper våra kunder med däckstatuskontroller, uppföljning och rekommendationer. Alla däcktekniker har en egen mobil utrustning och arbetar med vårt eget däckstatusprogram CTMS (Colmec Tire Management System). Detta resulterar i full kontroll på varje däck, på varje enhet, i hela fordonsflottan. Informationen sammanställs och bearbetas av vår CTMS koordinator som följer upp resultatet med kunden samt rekommenderar och planerar eventuella åtgärder.

Colmec har målmedvetet satsat på att skapa
utbildningsresurser för våra kunder och våra kunders medarbetare. Vi erbjuder kundanpassade produktutbildningar som beräknas vara förlagd under två dagar och är avsedd att ge grundläggande teoretiska och praktiska kunskaper.

Vår däckskola är under ständig utveckling för att alltid ge våra kunder den senaste informationen och kunskapen inom alla områden. 

Nitrogen i däcken blir allt vanligare bland transportföretag och åkerier runt om i världen, främst tack vare att risken för däckhaveri minskar. Colmec har valt ett eget system där nitrogen används i däcken. Fördelar är många med att använda nitrogen i dina däck, som t ex:

  • Rätt tryck i dina däck
  • Minskad bränsleförbrukning
  • Minskad miljöpåverkan
  • Inga rostangrepp på fälgar
  • Ökad säkerhet
  • Ökad regummerbarhet
  • Ökat däckmilage